För att Google Ads och Analytics fortsatt ska fungera bra, uppgradera nu till Consent Mode V2

För att er Google Ads-annonsering och analyser av era webbplatser (Google Analytics) inte skall försämras eller helt sluta visas, är det viktigt att ha rätt metoder på plats innan 6 mars 2024, för att fortsätta använda funktioner för annonsanpassning. Det är alltså hög tid att implementera samtyckesläge version 2 så snart som möjligt.

Denna information gäller dig som jobbar inom IT, som dataskyddsombud, med compliance/regelefterlevnad, är webbplatsansvarig, jobbar med digital marknadsföring (SEM) eller som juridisk rådgivare.

Vad är viktigt att veta gällande Google Consent Mode V2 och EU:s digitala marknadsakt – och hur ska din verksamhet agera?

Digital Markets Act (DMA)

Under 2022 startade ett nytt initiativ från EU; Digital Markets Act (DMA) som begränsar hur stora teknikföretag som Google, Apple, Amazon och Meta hanterar konkurrens och användardata. För att göra webben som marknadsplats mer hållbar och rättvis, genom att främja konkurrens samt ge ett bättre skydd för individer.

Google Consent Mode v2

I och med DMA har Google nu skapat en uppdaterad version av samtyckesläge, Google Consent Mode v2, som gör det möjligt för företag att justera funktionen hos Google-taggar baserat på användarens samtycke för annonser (Google Ads) och analys-cookies (GA4, Google Analytics). Detta säkerställer att spårning för reklamkampanjer endast sker med användarens samtycke.

 

Med Cookiebot CMP kan ni lättare uppfylla kraven

Med Cookiebot CMP (Consent Management Platform), scannas och kontrolleras din webbplats för att identifiera cookies och spårningstekniker som används. Den kategoriserar automatiskt cookies och spårare och blockerar dem tills besökarna ger sitt samtycke. Vilket förenklar strategier för hantering av användarsamtycke. Cookiebot CMP är Google-certifierad.

 

DevCore är Platinum Cookiebot Partner

Vi har uppnått högsta nivån som Cookiebot Partner; Platinum & Certified Partner. Det betyder att du kan känna dig säker på att vi kan hjälpa din organisation med allt gällande Cookiebot CMP och i detta fallet även Google Consent Mode och DMA. Vi är även specialister på CMS som Optimizely, Episerver, Umbraco och Wordpress.  Mer om våra partnerskap här.

 

Söker du hjälp med Consent Mode v2 för din verksamhet?

Vi är webb- och analysspecialister som hjälper företag med allt inom webb, och att navigera i dagens komplexa landskap av datasekretess och efterlevnad. Vi är här för att hjälpa dig varje steg på vägen, från att förstå kraven till att implementera och upprätthålla efterlevnad även framåt. Mer info om uppgradering till v2 hittar du här.

 

Vill du veta mer om Consent mode och CMP?

Hör av dig vi svarar gärna på dina frågor.


Kontakta oss

 

Kontakta oss

Mejlainfo@devcore.se

+46 (0)8 24 40 30

Följ oss påLinkedIn

Fler nyheter & tips

Varför fastnar företag för ledningssystemet Core365 Ledning?

När vi håller demos av Core365 Ledning möts vi ofta av positiva reaktioner från kvalitetschefer, verksamhetsansvariga och personer i ledande roller. De märker att det är en lösning som förenklar vardagen, ger struktur åt kvalitetsarbetet och blir en smart investering jämfört med fristående system. <br><br><strong>Men vad är det egentligen som gör att företag fastnar för vårt ledningssystem?</strong> Här är några av de saker som alltid väcker mest intresse när vi visar hur det fungerar i praktiken.

Till nyheten

Får ni ut full effekt av Salesforce? Så undviker ni vanliga fallgropar

Många företag i Sverige har investerat stort i Salesforce. Plattformen är ett av världens främsta CRM-system – rätt uppsatt är det ett affärskritiskt verktyg som stärker sälj, kundservice och marknadsföring. Men utan rätt stöd kan samma system istället upplevas som dyrt, krångligt och underutnyttjat.

Till nyheten

Många företag fastnar med ett halvfärdigt Salesforce – utan att veta att det finns en enklare väg

Salesforce är ett fantastiskt CRM när det fungerar som det ska. Världens främsta faktiskt. Men en del företag i Sverige sitter med en plattform som aldrig riktigt landat i verksamheten. Det är dags att sluta kompromissa – Salesforce är värt det. Med rätt partner blir det en träffsäker investering och ett affärskritiskt verktyg som ingen medarbetare vill leva utan.

Till nyheten

Kontakta oss. Vi hjälper dig.

+46 (0)8 24 40 30 info@devcore.se

Your web browser is out of date. Update your browser for more security, speed and the best experience on this site.

Update your browser